Skomunikujmy się! To nie musi być trudne

Transport publiczny musi służyć wszystkim pasażerom niezależnie od tego,
w jakim stopniu sprawnie się poruszają oraz jak – i czy w ogóle – widzą lub słyszą.
MPK Wrocław robi bardzo dużo, aby znikały bariery, a pomóc możemy w tym wszyscy,
jeśli tylko wprowadzane ułatwienia nie wyprą z nas empatii.
Żadna technologia nie zastąpi życzliwości.

BARTOSZ CHOCHOŁOWSKI

Tak będą wyglądały nowe tramwaje zakupione przez MPK

ZDJĘCIA ARCHIWUM MPK

Komunikacja miejska pełni szczególną funkcję wobec osób starszych, z ograniczeniami ruchowymi, a także z niepełnosprawnościami. To z myślą o nich MPK inwestuje w niskopodłogowe pojazdy oraz szkoli kierowców i motorniczych, aby potrafili udzielać skutecznego wsparcia w podróży.
Pierwszy krok – bezpieczne wejście
Przybywa wyniesionych przystanków (ostatnio dwa perony na rondzie Reagana), z których dużo wygodniej wsiada się do autobusu lub tramwaju. Korzystają na tym również w pełni sprawni pasażerowie, np. przemieszczając się z dzieckiem w wózku lub z ciężką walizką na kółkach.
Ważne jest, aby w przypadku tramwajów częściowo niskopodłogowych wsiadać do ich środkowego, obniżonego modułu. Zresztą nawet w najstarszych pojazdach osoby z ograniczeniami ruchowymi powinny korzystać ze środkowych drzwi. Motorniczy dobrze je widzi i ma szansę zareagować oraz pomóc w razie problemów, a przede wszystkim nie zamknie ich za szybko, sądząc, że wszyscy już zajęli miejsca. Nowe pojazdy dodatkowo są wyposażone w wysokokontrastowe tablice informujące o numerze linii i kierunku jazdy. To ułatwienie dla osób z wadą wzroku. Dla tych, którzy mają poważniejsze problemy z widzeniem, są informacje głosowe.
Wszystkie te techniczne udogodnienia nie zwalniają pasażerów z empatii. Oferujmy pomoc, ale nie róbmy nic nachalnie. Niepełnosprawni apelują, aby zwyczajnie proponować im wsparcie (nie każdy może sobie tego życzyć) i udzielić go według ich wskazówek. Na przykład osoby niewidome nie lubią, gdy ktoś – mając dobre intencje – z zaskoczenia ich dotyka, próbując pomóc i nakierować.
Nisko, aby nie upaść
Przed pasażerami MPK duża jakościowa zmiana – realizacja wielkiego kontraktu, wartego aż 372 mln zł. Za te pieniądze przedsiębiorstwo kupuje 46 bardzo nowoczesnych, w pełni niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma.
Niezależnie, którymi drzwiami do nich wsiądziemy, nie czeka na nas żaden stopień.
Na tym nie koniec dobrych wiadomości, jednocześnie bowiem trwa wielka akcja generalnych remontów tramwajów marki Škoda oraz Protram. Wracają one do nas w takim stanie, jakby właśnie zjechały z taśmy produkcyjnej.

Wymienianych lub modernizowanych jest w nich wiele elementów, ale pasażerów przede wszystkim ucieszy klimatyzacja, której dotychczas nie miały.
Za kilkanaście miesięcy po wrocławskich torach kursować będzie prawie 90 nowych tramwajów i takich, których od nowych nie da się odróżnić. Wszystkie klimatyzowane i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Dla niektórych nie bez znaczenia jest to, że będą one niebieskie, ponieważ MPK wraca do tradycyjnego – osławionego piosenką Marii Koterbskiej – koloru.
W przypadku tramwajów MPK zbliża się do standardu, jaki od lat oferuje w transporcie autobusowym. Wszystkie autobusy są niskopodłogowe, a w dodatku w przeciągu niecałych trzech lat mocno odmłodzone. Wymiana aż 200 pojazdów spowodowała, że średni wiek autobusu spadł z 10 do zaledwie pięciu lat i jest jednym z najniższych w Polsce.
MPK jedzie z duchem czasu. Jeśli nie wszyscy pasażerowie dostrzegają zmiany, to niebawem staną się one tak widoczne, że nie sposób będzie ich przeoczyć.

Pierwsza Škoda po generalnym remoncie już jeździ
po wrocławskich torach

Mając uwagi do funkcjonowania MPK Wrocław bądź do postawy pracowników przedsiębiorstwa, każdy może przekazać swoje zastrzeżenia Rzecznikowi Praw Pasażera. Jest on również otwarty na zgłaszane postulaty, propozycje zmian itp. Funkcję tę pełni Arkadiusz Kucharski, z którym można kontaktować się telefonicznie: 71 32 50 833, mailowo: rzecznikpasazera@mpk.wroc.pl lub listownie: ul. Prusa 75-79, 50-316 Wrocław.